ניהול במצבי משבר
מצבי משבר
החיים שלנו בתנועה מתמדת, חלק בלתי נפרד מזה הם מצבי משבר שמגיעים מבלי שיכולנו להתכונן אליהם כיאות. גם כמנהלים, אנחנו מתמודדים פעמים רבות עם מצבי משבר הדורשים מאיתנו התערבות ניהולית לטובת שמירה על הסדר הטוב ולהבטחת רציפות והמשכיות תפקודית של הארגון עליו אנחנו אמונים. ישנן מנעד של תגובות אפשריות ברגע זיהוי מצב משבר נקודתי וכולן לגיטימיות אך מרגע שהבנו שקיים משבר, עלינו לגייס את מירב ומיטב יכולותינו וכישורינו על מנת להתמודד איתו.
איך מנהלים מצבי משבר באופן מיטבי?
כמו הרבה דברים בחיים, גם בניהול של משבר הדברים הם לא חד משמעיים ומה שתמצאו כאן הוא סט של המלצות שיכולות לסייע לנהל מצבי משבר בצורה אפקטיבית. תוכלו לבחור את אלו שאתם מתחברים אליהם יותר או את כולם בהתאם לייחודיות הניהולית שאתם מביאים אתכם אל התפקיד.
- זמן – המשאב הכי בעייתי בחיים בכלל ובטח במצבי משבר. השאיפה שלנו היא לעצור לרגע את הזמן, שהעולם יקפא כדי שנוכל לארגן את המחשבות ולהתכונן בהתאם. אבל עוד לא נמצא מי שיעצור את הזמן ולכן התפקיד שלנו הוא להרוויח אותנו באופן יזום. לחשוב על פעולות שיצליחו לבלום את המשבר ויאפשרו לנו זמן כדי להיערך להתמודד איתו . תושיה, חשיבה יצירתית והתייעצות עם אנשים המרוחקים רגשית מהסיטואציה יעזרו מאוד למצוא את הדרך לעשות את זה באופן יעיל.
- נוכחות- האינסטיקנט הבסיסי שלנו במצבי משבר הוא להתכנס בעצמנו, יש לנו חשק סמוי להיעלם אם רק היינו יכולים ולקוות שזה ייעלם מעצמו.. משבר הוא בדיוק ההזדמנות ההפוכה – עלינו להפגין נוכחות פיזית בשטח. לתת לאנשים לראות אותנו בפעולה ובאותה נשימה לשמור על מרחק ריגשי מהסיטואציה, לא להיפגע / להיעלב/ לקפוא/ או כל תגובה אחרת שהרגש יוביל אותנו אליה. הנוכחות שלנו מעניקה תחושת ביטחון לאנשים שלנו. אסור לנו להיות כמו הפוליטיקאים שמפסידים מערכת בחירות ולא טורחים להגיע למטה הבחירות שלהם…
- אנשים – הדבר הכי משמעותי שאנחנו כמנהלים צריכים לשים לב אליו הוא האנשים שבסביבה שלנו. עלינו לגייס את כל הכוחות בכדי לייצר אוירה אופטימית , רגועה ומעודדת מתוך אמונה פנימית ואמיתית שהמשבר בסופו של דבר ייפתר ואנחנו נמשיך מחוזקים ומאוחדים יותר גם לאחריו. אוירה של כאוס ובלבול, של היסטריה ולחץ תגרום לאנשים להיות לא במיטבם ולהתעסק בשאלות קיומיות לגבי עתידם במקום להתרכז בסיוע בפתרון הבעיה. לעצור רגע בתוך הטירוף ולומר מילת חיזוק לאנשים זה חשוב והכרחי.
- מנהיגות– משבר הוא הזדמנות לגלות מנהיגות אמיתית. להשתחרר מהצורך הבסיסי שלנו כמנהלים להיות בשליטה ולהתמקד ביכולת לחזק את ההשפעה. אם נבחר להתרכז בהחזרת השליטה נהיה ממוקדים בעצמנו ובצרכים ההישרדותיים שלנו כבני אדם וכמנהלים, אך אם נמנף את הסיטואציה בכדי להפוך להיות גורמים משפיעים נוכל להרוויח מהמשבר הספציפי הזדמנות מיוחדת להפוך משפיעים ומשמעותיים בקרב כל הסובבים אותנו.
- בידוד – כשקורה לנו משהו משברי, יש לנו נטייה להסתכל על המציאות כולה מתוך הפריזמה של המשבר עצמו. אנחנו מעצימים את האירוע ושוכחים שלצידו יש המון דברים טובים, יציבים , שעובדים כמו שצריך. התפקיד הניהולי שלנו הוא לבודד את הבעיה הספציפית שיוצרת את המשבר ולטפל בו נקודתית תוך מתן תחושת יציבות , ביטחון והמשכיות לכל שאר הנושאים שעובדים היטב במקביל. ולא פחות חשוב – לוודא שהם אכן ממשיכים בעשייה השוטפת. זה שומר על תנועה , זה לא מאפשר לאנשים הזדמנות לפתח מחשבות לא טובות ומעל הכל- זה מבטיח את ההמשכיות העסקית הלכה למעשה.
- A TEAM – כמו בכל דבר בחיים "אם אתה רוצה להגיע מהר- לך לבד, אם אתה רוצה להגיע רחוק- לך ביחד". הדרך הנכונה והיעילה לצלוח משבר הוא לאסוף סביבך את האנשים הנכונים למשימה. הם לא בהכרח יהיו האנשים הכי טובים שלך, הם לא בהכרח יהיו האנשים הכי בכירים שלך. התפקיד הניהולי המשמעותי הוא לאתר מי האנשים הנכונים למשימה הספציפית ויחד, בצוות קטן ואיכותי המותאם לצרכי המשימה לחלק את האחריות בצורה ברורה מתוך ידיעה שאף אחד לא ייתן למשהו ליפול וכולם יחד יצלחו בענק את האירוע.
- אמפתיה- כשמתחילים לנתח את המשבר, יש הרבה אנשים שבינם לבין עצמם (ולעיתים גם עם אחרים) מפתחים רגשות אשמה, מוצדקים או שלא. מרגישים שיש להם חלק ביצירת המשבר או שהם תרמו להעצמתו בצורה כזו או אחרת. התפקיד שלנו כמנהלים הוא ראשית לגלות אמפתיה, לנסות לראות את המציאות מהמקום שבו הם נמצאים ולתת תחושה שאנחנו מעניקים להם גב ושנצליח יחד למצוא פתרון. כולנו טועים ומטעויות לומדים המון.
- שקיפות – אל תשאירו מקום לספיקולציות. אל תשאירו מקום לדמיון. הדבר הכי חשוב הוא לנהל משבר במירב השקיפות האפשרית. לתקשר ולשתף את המצב ואת התהליך כדי לאפשר לאנשים להרגיש שהם חלק ושיש מי ששולט בעניינים, זה הזמן הכי גרוע לתת לשיחות מסדרון ולשמועות ליצור את המציאות העובדתית. זו ההזדמנות שלכם לייצר את הנרטיב הנכון והאמיתי באופן כנה ופתוח מול כל הצוות, גם כשהמציאות מורכבת.
ולסיום
משברים הם חלק מהחיים. התפקיד שלנו הוא להיות במיטבנו בכדי לנהל מצבי משבר באופן אפקטיבי שיהפוך את האירוע הלא פשוט להיות אירוע מכונן מבחינה ניהולית וארגונית.